zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Żylaki a sport. Która dyscyplina będzie bezpieczna? 12-11-2020

Żylaki to schorzenie, które dotyka wiele osób, utrudniając przy tym swobodne funkcjonowanie na co dzień. Żylaki to inaczej przewlekła niewydolność żylna. Sprawiają, że nogi wyglądają nieestetycznie, ale co ważne mogą być przyczyną wielu niebezpiecznych chorób. Ich najczęstszym objawem jest uczucie ciężkich nóg, które zazwyczaj pojawia się wieczorem. By uniknąć tego problemu należy niezwłocznie rozpocząć profilaktykę, która może być również związana z ruchem. Jaką dyscyplinę sportu wybrać? Podpowiadamy. 

 

Głównym powodem pojawienia się żylaków jest nadciśnienie żylne, które spowodowane jest niewydolnością żylną. Przewlekła niewydolność żylna może zaś mieć swoją przyczynę w rozwijającej się w naszych nogach zakrzepicy.  

 

Jak zapobiegać żylakom?

Żylaki to dość powszechna dolegliwość, według szacowanych obliczeń ma je co najmniej 20% społeczeństwa. Według specjalistów najbardziej narażone są na nią kobiety. Schorzenie rzadziej bowiem dotyka mężczyzn. Żylaki częściej również występują u osób starszych, może to być uwarunkowane genetycznie. Dolegliwości związane z żylakami występują również często u kobiet w ciąży. Przyczyną pojawienia się żylaków może być również ciągła praca w pozycji siedzącej bądź stojącej, nadwaga czy otyłość.  

 

Żylaki kończyn dolnych powinny zostać jak najszybciej obejrzane przez lekarza, który po przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego wskaże, co jest przyczyną schorzenia oraz pomoże je zwalczyć. Pamiętać należy, że dolegliwość ta jest diagnozowana nie tylko poprzez uczucie ciężkości nóg, ale również w przypadku nadmiernego bólu nóg, który ustępuje dopiero wówczas, gdy odpoczniemy chwilę w pozycji leżącej z podniesionymi do góry nogami. 

 

Ruch sposobem walki z żylakami 

Leczenie żylaków może odbywać się na kilka sposobów.  Jedną z opcji jest właśnie ruch. Aktywność fizyczna, powtarzana regularnie może bowiem skutecznie zapobiegać niewydolności kończyn dolnych. Niezwykle ważne jest również stanowisko pracy. Jeśli wykonujemy pracę w pozycji siedzącej, warto co jakiś czas wstać i przejść kilka kroków, aby pobudzić krążenie i po prostu - “rozprostować nogi”. Podczas siedzenia warto zaś trzymać nogi na wałku lub piłce w taki sposób, aby były one utrzymane powyżej poziomu ciała. W walce z żylakami niezwykle skuteczne są również regularne spacery oraz ćwiczenia.  

 

Pamiętajmy jednak, że jeśli zmagamy się z żylakami, to nie każdy sport będzie dla nas wskazany. Pomocne może stać się pływanie oraz różne sporty wodne. Dlaczego? Podczas przebywania w wodzie działa ona na nasze kończyny jak opatrunek uciskowy. Mamy do wyboru nie tylko pływanie. Idealną propozycją może być aquajogging lub aquaaerobik.  

 

Na co dzień warto jednak wyposażyć się w produkty uciskowe, takie jak: podkolanówki uciskowe, pończochy uciskowe 2 stopnia i zwykłe pończochy uciskowe, które stosowane regularnie będą zapobiegać powstawaniu żylaków. Tego typu produkty kupisz zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Warto się w nie wyposażyć, jesli zmagasz się z problemem żylaków. 

Komentarze