zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Wokól wielkanocnego jajka!15-08-2011

     Jajko wielkanocne w naszej kulturze jest symbolem stworzenia, budzącej się wiosny, ale przede wszystkim jest znakiem nowego życia, bo przecież w nim tkwi życie. Nic więc dziwnego, że zawarte są w nim wszystkie substancje potrzebne do powstania żywego organizmu.


     W skład jaja kurzego wchodzi około 75,8% wody, 12,6% białka, które należy do najwyższej jakości protein, 10,0% tłuszczu (z czego tylko 0,42% to cholesterol), 7,7% węglowodanów (w tym niemal wyłącznie cukrów prostych). Ponadto jaja zawierają też dużo witamin: witaminę A (która korzystnie wpływa na wzrok i chroni przed szkodliwym wpływem promieniowania ultrafioletowego), witaminę D (która odgrywa istotną rolę w metabolizmie tkanki kostnej i zębów), witaminę E (która zaliczana jest do silnych przeciwutleniaczy – chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, a przez to opóźnia procesy starzenia i zmniejsza ryzyko rozwoju zmian nowotworowych), witaminę K (która wpływa na procesy krzepnięcia krwi) oraz niektórych witamin z grupy B (które odgrywają rolę w regulacji przemiany materii, chronią przed stresem i wpływają na poprawę samopoczucia). W jajku brakuje jedynie witaminy C. Ponadto jajko to także istotne w naszej diecie źródło cennych pierwiastków: potasu, siarki, fosforu, wapnia, magnezu, cynku i żelaza. Mało kto wie, że w żółtku jaja jest dwukrotnie więcej żelaza niż w osławionym szpinaku, a przy tym jest ono bardzo dobrze przyswajalne. Jedno jajko ma około 75 kcal (z tego 15 kcal przypada na białko, reszta - na żółtko).


     Warto wiedzieć, że zaledwie jedno jajko pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania dziecka na witaminę A, a trzy jajka dostarczają takiej samej ilości białka, jak około 140-150 g mięsa lub ryby.

 

     W jajku proporcje pomiędzy poszczególnymi składnikami są idealnie dobrane, a stopień przyswajalności poszczególnych składników jest zadziwiająco wysoki. Węglowodany są przyswajalne aż w 98%, tłuszcz w 95%, białko w 94%, a związki mineralne w 76 %. Dla porównania: przyswajalność białka zawartego w mleku wynosi 85%, w mięsie - 78%, w ziemniakach - 77%, w roślinach strączkowych - 40-60%. Żadne inne pożywienie, za wyjątkiem jedynie mleka matki, nie posiada wszystkich składników potrzebnych człowiekowi i to w tak łatwo przyswajalnej, naturalnej postaci jak jajko.  Natura stworzyła je jako  kompletny materiał potrzebny do zaspokojenia potrzeb życia przyszłego organizmu.
Jednakże mówiąc o jajach nie sposób pominąć kontrowersyjnego tematu cholesterolu i „szkodliwości” jajek.

     Jaja zawsze uważane były za bardzo zdrowe i pożywne, aż do momentu, gdy odkryto istnienie cholesterolu i jego negatywnego wpływu na choroby serca. Jednakże z drugiej strony pamiętać należy, że cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju każdego organizmu. Bez niego nie może rozwijać się prawidłowo układ nerwowy, ponieważ cholesterol jest głównym składnikiem osłonki włókien nerwowych zapewniającej prawidłowe przewodzenie bodźców. Odgrywa on też ważna rolę w gospodarce hormonalnej będąc prekursorem wielu hormonów, w tym kortyzolu – hormon stresu, aldosteronu, który reguluje ciśnienie krwi, żeńskich i męskich hormonów płciowych oraz witaminy D3, która bierze udział w metabolizmie kości. Cholesterol jest również potrzebny do prawidłowego trawienia. Powstają z niego kwasy żółciowe, które ułatwiają przyswajanie tłuszczu z pokarmu.
Warto też wiedzieć, że jajo kurze oprócz cholesterolu zawiera też dużo choliny i lecytyny, które niwelują jego szkodliwe działanie. Udowodniono, że fosfatydylocholina zmniejsza wchłanianie cholesterolu w jelicie, a ta wchłonięta część cholesterolu jest niegroźna dla ścian naczyń krwionośnych, ponieważ lecytyna działa jak emulgator. Łączy się z cząsteczkami cholesterolu, nie pozwalając im przyczepić się do ścian naczynia, a nawet usuwa część tych, które przykleiły się tam wcześniej.

     Skąd zatem biorą się te wszystkie opowieści o szkodliwości cholesterolu zawartego w jajach? Okazuje się, że często nie samo jajko jest niebezpieczne, ale jego towarzystwo, czyli dodatki, których używamy do przygotowywania potraw z jaj (majonez, boczek, tłuszcze do smażenia). Aby uniknąć błędów, należy przestrzegać dwóch prostych zasad: do smażenia używać patelni, na której można smażyć bez tłuszczu i nie łączyć jajek z produktami, które zawierają tłuszcze (zakazane więc będą jajka z majonezem,  jaja na bekonie lub jajecznica z boczkiem). Najzdrowsze są jednak jajka gotowane na miękko.  Jajka smażone lub sadzone zachowują co prawda bogactwo witamin i minerałów, ale ze względu na smażenie ich z dodatkiem tłuszczu nie są zbyt polecane, chyba, że przygotowuje się je bez dodatku tłuszczu.
  

       Opracowanie UT

Czytaj także:

 

Spożywanie jaj może pomagać w prewencji nowotworów oraz chorób serca!

Jak przytyć?

DEKALOG ZDROWEGO SERCA !

Epidemie XXI wieku: choroba niedokrwienna serca

Śniadanie - najważniejszy codzienny posiłek

GLUTEN i KAZEINA - PODSTĘPNI NIEPRZYJACIELE" !

Komentarze