zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Pielęgnowanie oczu u kilkumiesięcznego dziecka: 23-02-2017

Infekcje oczu występują również u starszych dzieci. Przy zapaleniu spojówek dziecko najczęściej zaczyna trzeć oczy, a spojówka (spojówkę powiekową wyściela od wewnątrz powieki i kończy się na brzegu powiek – jej część widać, gdy odchylimy dolną powiekę) jest zaczerwieniona i nabrzmiała. W tym przypadku również powinniśmy przemyć oczka dziecka roztworem soli fizjologicznej. Gdy stan zapalny po dwóch dniach nie ustąpi, to zabierz dziecko do lekarza okulisty.

Szósty miesiąc życia - zdolność widzenia barw u dziecka

Gdy Twoje dziecko ma już pół roczku oznacza to, że ma w pełni wykształconą zdolność widzenia barw i widzi ostro. Drogi Rodzicu, Opiekunie właśnie nadszedł czas na pierwsze, kontrolne badanie wzroku. Lekarz okulista dziecięcy przeprowadzi szereg testów, które pozwolą zdiagnozować krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm, a Dyplomowany Ortoptysta wykryje nieprawidłowość z ruchomością gałek ocznych.

 

Wzrok dzieci w wieku szkolnym – amblyopia, zez, opto-dysleksja

Amblyopia (niedowidzenie, leniwe oko) bardzo często dotyczy dzieci w wieku 5 – 17 lat. To jednostronne (występuje w lewym albo prawym oku) obniżenie ostrości wzroku. Może występować pomimo wcześniej skorygowanej wady refrakcji i braku zmian organicznych w oku. Pod pojęciem wada refrakcji kryje się: astygmatyzm, krótkowzroczność lub dalekowzroczność. Im wcześniej zostanie zdiagnozowane niedowidzenie, tym większe szanse na odzyskanie prawidłowego widzenia w oku niedowidzącym. Po 8. roku życia szanse na poprawę widzenia w chorym oku maleją.

 

Przyczyną niedowidzenia może być m.in. nieleczony zez, wysoka obustronna wada wzroku lub różnowzroczność. Podczas leczenia niedowidzenia pacjenci wykonują różne ćwiczenia pleoptyczne, mające na celu przywrócenie plamce siatkówki (tj. plamce żółtej*) dominującego znaczenia w polu widzenia. W trakcie wykonywania ćwiczeń pleoptycznych stosowana jest obturacja, polegająca na zasłonięciu zdrowego oka plastrem (zasłonką, tzw. obturator), w celu pobudzenia widzenia centralnego w oku niedowidzącym.

 

* Na siatkówce znajduje się mała żółta plamka – czyli plamka żółta, skupisko dużej ilości czopków (ponad 6 mln), dlatego charakteryzuje się ogromną wrażliwością na światło i barwy. To właśnie czopki, komórki światłoczułe, umożliwiają nam wyraźne widzenie przedmiotów usytuowanych w centrum obrazu, który „widzimy”. Pręciki zaś występują rozsiane na całej siatkówce, poza plamką żółtą i są odpowiedzialne za postrzeganie ruchów, kształtów, widzenie o zmierzchu i nocą. Poniżej znajduje się plamka ślepa, która pozbawiona jest komórek światłoczułych (jest niewrażliwa na światło) i jest miejscem połączenia komórek światłoczułych z nerwem wzrokowym.

 

Optodysleksja. Aparat ruchowy oka (mięśnie okołogałkowe) odpowiada za ruchomość gałek ocznych. Gdy coś zaczyna w tym aparacie działać nie tak jak trzeba, to dochodzi do różnych problemów z widzeniem. Istnieją różne rodzaje dysleksji, w tym przypadku mamy do czynienia z tzw. dysleksją wzrokową. Podobnie jak dysleksja jest zespołem specyficznych trudności w nauce czytania i pisanie, ale wynika bezpośrednio z nieprawidłowości w narządzie wzrokowym takich jak niedomogi akomodacji (nieprawidłowa akomodacja), zaburzone widzenie obuczone, źle bądź w ogóle nieskorygowane wady wzroku.

 

Jakie symptomy świadczą o optodysleksji?
- pisze i czyta wolno; niechętnie pisze ze słuchu
- pisze niewyraźnie, „koślawo”, „jak kura pazurem”,
- ma problem z pisaniem w linijkach; literki, słowa wyraźnie wychodzą poza linię,
- opuszcza litery lub końcówki, części wyrazów, a nawet całe słowa,
- rozmieszczenie przestrzenne napisanego tekstu jest chaotyczne,

- robi błędy ortograficzne, ma słabą pamięć wzrokową,
- preferuje dużą czcionkę i samo pisze dużymi literami,
- nieprawidłowo odczytuje całe wyrazy, opuszcza i zamienia litery,
- zgaduje wyrazy, często tworząc zupełnie „nowe” słowa ;),
- opuszcza wersy albo odczytuje ponownie ten sam wers (linijkę tekstu),
- wzbrania się przed czytaniem na głos,
- ma trudności z interpretacją tekstu – nie czyta ze zrozumieniem, ponieważ skupia się na odczytaniu

Zdarza się, że ignorowane przez rodziców objawy mogą świadczyć o dysleksji wzrokowej. „Należy bacznie przyglądać się dziecku, gdy spędzamy z nim czas. Zwłaszcza, gdy odrabiamy z nim lekcje, bawimy się. Nigdy nie wolno bagatelizować wyraźnych symptomów. Dziecko nie powie nam, że źle widzi, bo nie wie, co to znaczy widzieć dobrze” – komentuje Dyplomowana Ortoptystka, Anita Gutkowska, z Fundacji Zobaczyć Jutro w Warszawie.

Komentarze