zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Odporność - czym jest i jak o nią dbać? 15-04-2019

Odporność to zdolność do eliminowania potencjalnie szkodliwych czynników chorobotwórczych. Bez tej ważnej zdolności organizmu, nawet najmniejszy kontakt z zarazkiem mógłby wywołać pełnoobjawową chorobę. Za odporność odpowiedzialne są specjalne komórki zwane limfocytami oraz narządy: grasica, szpik kostny, węzły chłonne, migdałki i śledziona. Po styczności z patogenem uruchamiają skomplikowaną kaskadę unieszkodliwiających go procesów.

 

Odporność wrodzona i nabyta

 

Każdy człowiek rodzi się z pewnym pakietem odporności. Duża ilość komórek odpornościowych przekazywana jest dziecku już w łonie matki. Taki rodzaj ochrony nazwany jest wrodzonym, inaczej nieswoistym. Natomiast  w późniejszym czasie, w wyniku naturalnego kontaktu z bakteriami i wirusami organizm wykształca odporność nabytą, czyli swoistą.

 

Szczepienia ochronne

 

Każdego roku państwowa służba zdrowia oferuje pacjentom szeroki wachlarz szczepień ochronnych. Są one rokrocznie aktualizowane i zawierają patogeny obecne w danym sezonie. Wśród nich znajdziemy szczepienia przeciwko wirusowi grypy czy pneumokokom wywołującym groźne zapalenie płuc. Poddając się szczepieniu, stymulujemy organizm do walki z danym czynnikiem chorobotwórczym, aby po ponownym kontakcie potrafił dokonać bezpiecznej i szybkiej neutralizacji.

 

Niszczyciele odporności

 

Wśród nich znajdują się popularne używki, jak na przykład tytoń czy alkohol. Palenie papierosów powoduje wprowadzenie do organizmu ponad 4 tys. substancji trujących. Działa to niszcząco na błonę śluzową układu oddechowego i pozbawia organizm pierwszej linii obrony w walce z zarazkami. Natomiast alkohol bardzo szybko przenikając do krwiobiegu, bezpośrednio niszczy komórki odpornościowe. Dodatkowo, nieregularny tryb życia, ciągły stres i wzmożone napięcie emocjonalne negatywnie wpływają na układ nerwowy, który dowodzi wszystkimi narządami. Prowadzi to do upośledzenia ich pracy i spadku wydolności w obronie przed szkodliwymi czynnikami. Należy także zwrócić uwagę na znaczenie snu, który zbawiennie wpływa na utrzymanie prawidłowej homeostazy. Organizm przemęczony jest znacznie bardziej podatny na infekcje.

 

Żywność wspomagająca odporność

 

Szczególnie ważne jest wzbogacenie diety o warzywa i owoce bogate w witaminę C i beta- karoten. Wśród nich znajdziemy marchewkę, pietruszkę, brukselkę, czy szpinak. Natomiast warzywa cebulowe tj. czosnek i cebula zawierają fitoncydy, które mają działanie bakterio- i grzybobójcze. Bardzo istotna jest również suplementacja wit. D, która reguluje pracę układu odpornościowego.

 

Jak reagować w razie spadku odporności

 

W przypadku pogorszenia samopoczucia należy działać szybko. Przeziębienie i grypa to najczęstsze efekty spadku odporności. Początkowo przebiegają bardzo podobnie, ale w obydwu postępowanie jest podobne. Sprawdź: https://aspirin.pl/pl/przeziebienie-i-grypa/. Ponadto, bardzo dobre efekty uzyskuje się, stosując jeżówkę purpurową, która działa przeciwzapalnie i stymulująco na układ odpornościowy. W tym okresie bardzo ważny jest odpoczynek i regeneracja, a gdy stan zdrowia się pogorszy, należy zwrócić się o pomoc do lekarza.

Komentarze