zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Jagnięcina - wartości odżywcze i właściwości 21-01-2022

Co warto wiedzieć o jagnięcinie?

Jagnięcina jest to mięso pozyskiwane z młodych baranów i owiec, które nie ukończyły pierwszego roku życia. Przyjmuje się, że jej najlepszym rodzajem jest ta pozyskiwana ze zwierzęcia do czwartego miesiąca życia. Młody baran lub owca żywi się wtedy tylko mlekiem matki, co sprawia, że takie mięso jest bardzo smaczne i pełne składników odżywczych. Ma ono miękką, a zarazem sprężystą strukturę, jest soczyste i delikatne. W smaku przypomina nieco dziczyznę przez co nie trafia w gusta wielu osób. W naszym kraju ten rodzaj mięsa cieszy się popularnością na Podhalu, gdzie można je spotkać w menu wielu restauracji. Nie oznacza to, że jest to produkt niedostępny w pozostałych częściach kraju, jagnięcina ze sklepu internetowego to dobry wybór dla smakoszy tego mięsa, można je też spotkać w wielu sklepach stacjonarnych.

Właściwości odżywcze mięsa jagnięcego

Mięso jagnięce jest delikatne, lekkostrawne i bardzo wartościowe. Stanowi źródło wielu cennych substancji odżywczych i minerałów, takich jak: potas, miedź magnez, żelazo, cynk           i selen. Jest też bogate w witaminy B, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia. Ze względu na wysoki poziom biała jagnięcina stanowi dobry wybór dla osób aktywnych fizycznie i sportowców. Opisywane mięso zawiera w swoim składzie niezbędne do prawidłowej pracy organizmy nienasycone kwasy tłuszczowe, kwas foliowy i L-karnitynę. Tak bogaty skład sprawia, że jagnięcina jest polecana małym dzieciom, rekonwalescentom oraz osobom będącym na lekkostrawnej diecie.

Jagnięcina - jak wpływa na organizm?

Istnieje szereg właściwości prozdrowotnych wykazywanych przez opisywany rodzaj mięsa. Ze względu na swój cenny skład jest polecana przez szerokie grono lekarzy i dietetyków.     Do najważniejszych korzyści płynących z regularnego spożywanie jagnięciny należą:

  • działanie antynowotworowe, co jest konsekwencją wysokiej zawartości kwasu orotowego w składzie tego mięsa,
  • regulacja metabolizmu glukozy,
  • zapobieganie rozwijaniu się chorób układu krążenia,
  • pozytywny wpływ na układ nerwowy, jagnięcina poprawia refleks i umiejętność koncentracji, działanie antydepresyjne,
  • redukcja poziomu złego cholesterolu we krwi,
  • redukcja ryzyka wystąpienia miażdżycy,
  • poprawa mineralizacji kości,
  • właściwości antyutleniające,
  • hamowanie powstawania nadmiaru tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie zapobieganie otyłości,
  • lekkostrawność i nie powodowanie alergii pokarmowych.

Zastosowanie jagnięciny w kuchni

Mięso jagnięce jest nie tylko smaczne i zdrowe, ale też bardzo atrakcyjne pod względem kulinarnym. Tego typu mięso można przygotować na bardzo wiele sposobów. Jednym z nich jest duszenie, do którego poleca się wykorzystanie łopatki, karkówki, karczka lub żeberek. Jagnięcinę można też piec, grillować lub smażyć, do czego najlepiej nadadzą się łopatka, udziec, żeberka i polędwiczki. Opisywane mięso może posłużyć za bazę do wielu rodzajów zup lub jako farsz do pierogów, krokietów i kołdunów. Wiele osób zachwyca się smakiem kotletów oraz sznycli przyrządzonych z jagnięciny. W przypadku przyrządzania potraw dla małych dzieci mięso to powinno się ugotować i podawać z kaszą jaglaną i warzywami. Dorośli miłośnicy jagnięciny często wykorzystują do jej przyprawiania różnego rodzaju marynaty. Może to być na przykład zalewa cebulowa, czosnkowa, cytrynowo-pieprzowa lub sos przygotowany w orientalnym stylu. Jagnięcina to mięso, które wkomponuje się w towarzystwo wielu rodzaju dodatków, takich jak ziemniaki, kasza lub pieczywo.

Jak widać istnieje szereg powodów, dla których jagnięcina jest uznawana za jedno z najzdrowszych mięs. Jest lekkostrawna i zawiera w swoim składzie dużą ilość drogocennych składników odżywczych. Osoby dbające o zdrowie, które jeszcze nie dołączyły jej do swojej diety nie powinny zwlekać ani chwili dłużej.

Komentarze