zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Ile godzin powinno się spać? 5 mitów związanych ze snem 16-01-2019

Rozmowa na temat snu wydaje się zasadna, biorąc pod uwagę, że zajmuje on niemal jedną trzecią naszego życia. Ponieważ bardzo ciężko kontrolować sen, a śpiący nie jest świadomy wykonywanych czynności, jest on dobrym podłożem do dywagacji filozoficznych i badań naukowych.
Obecnie na temat snu stworzono wiele opracowań, a nawet oddzielną naukę - somnologię - zajmującą się badaniem jego fizjologii i zaburzeń. Mimo to, nietrudno spotkać się z utrwalonymi obiegowymi poglądami, wynikającymi z niepełnej wiedzy na temat snu.
Rozważmy 5 najpopularniejszych mitów związanych ze snem, które przygotował potal nasen.info.pl

MIT PIERWSZY: Człowiek powinien spać 8 godzin dziennie


Wartość ośmiu godzin, która została uśredniona, zapadła głęboko do ludzkich umysłów. W niektórych wypadkach może się okazać zgodna z realiami, ale prawda jest taka, że metabolizm każdego człowieka różni się. Dlatego nie można jednoznacznie określić ile snu potrzebuje człowiek. Rozważmy to na przykładach.
Według naukowców, noworodek śpi około 17 godzin dziennie, a jego przebudzenie ma na celu jedynie zasygnalizowanie potrzeby zaspokojenia głodu. Ze względu na tak dużą ilość snu, nie sposób ustalić prawidłowego wzorca. W wypadku rocznych dzieci, ilość snu stopniowo się skraca i w wieku 12 miesięcy wynosi średnio 14 godzin.
Wśród dzieci w wieku przedszkolnym zaobserwowano, że sen trwa 10-14 godzin, przy czym większość czasu przesypiają w nocy. Starsze - 3 letnie pociechy rezygnują nawet z popołudniowej drzemki.
W wieku szkolnym zdrowe dzieci potrzebują 8-10 godzin, a dorośli zwykle mieszczą się w normie 7-9ciu.
Jak widać ilość snu może być zależna od stopnia rozwoju, a nawet w tej samej grupie wiekowej czas został zawarty w widełkach. Nie można zatem radykalnie powiedzieć, że każdy z nas powinien spać dokładnie 8 godzin.
A jak sprawa wygląda ze starszymi ludźmi? Z kolejnym mitem rozprawia się następny punkt.

(Melatolin plus recenzja)

MIT DRUGI: Starsi ludzie nie potrzebują dużo snu


Pogląd, że starsi ludzie nie potrzebują dużo snu, został oparty na obserwacjach z których można wywnioskować, że starsi ludzie śpią znacznie krócej w nocy. Często budzą się i wstają o świcie. Nie oznacza to jednak bynajmniej, że potrzebują mniejszej ilości snu. Krótszy czas spania wynika z zaburzeń, które pojawiają się u osób starszych.
Co ciekawe, zaburzenia te są już widoczne wśród osób po pięćdziesiątce, a u ludzi po 70-siątym roku życia obserwuje się wyraźne ich nasilenie.
W praktyce oznacza to, że w ciągu nocy starsi ludzie nie mogą się wyspać, niedomykające się powieki powodują przebudzenie ze wschodzącym słońcem, a niedobory snu próbują nadrobić w trakcie drzemek pośród dnia.
Jeśli zatem zazdrościsz dziadkom, że nie mają problemu z rychłym wstawaniem, musisz rozumieć, że jest to stadium chorobowe, wynikające z degeneracji mechanizmów snu i niektórych narządów czy zaburzeń hormonalnych. Zwykle starsi ludzie cierpią dodatkowo na tyle dodatkowych chorób, które utrudniają prawidłowy sen, że nie chciałbyś się z nimi zamienić miejscem.

(Recenzja snoran plus)

MIT TRZECI: Można nadrobić brak snu


Czyż nie byłoby cudownie, gdyby ta teza okazała się prawdziwa? Niestety, z przeprowadzonych badań laboratoryjnych wynika, że o ile dłuższy sen po okresach jego niedoboru likwiduje większość zaburzeń spowodowanych przemęczeniem, to jeszcze przynajmniej kilka dni po "nadrabianiu" snu widoczne są negatywne skutki zbyt małej jego ilości w dniach poprzednich. Długotrwałym skutkiem niedosypiania były przede wszystkim problemy z koncentracją.
Niedobory snu należy zatem likwidować przez dłuższy sen. We wszystkich stanach chorobowych sen jest wskazany. Trzeba mieć jednak świadomość, że nie da się w ciągu weekendu nadrobić nieprzespanych nocy z całego tygodnia.
Dodatkowo dłuższy sen w niedzielę może powodować zaburzenie zegara biologicznego w poniedziałek, kiedy będziemy potrzebować wstać wcześniej do pracy. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest codzienne wykupienie 7-8 godzin snu i wstawanie o stałych porach. Zapobiegnie to rozstrojowi i uczucia zagubienia.

MIT CZWARTY: Drzemki są szkodliwe dla zdrowia


Kwestia drzemek ciągle jest dyskusyjna. Jak wspominaliśmy przy okazji długości snu poszczególnych osób z pierwszego mitu, w niektórych wypadkach drzemki są niezbędne. Tak mają niemowlęta i dzieci, które nie potrafią jeszcze przespać całej nocy, a dodatkowo bardzo szybko rosną. Tak też mają starsze osoby, których problemy zdrowotne nie pozwalają na spokojny sen w godzinach nocnych i nad ranem.
W wypadku osób zdrowych, aktywnych zawodowo, krótkie, 10-20 minutowe drzemki mogą poprawić pamięć, koncentrację i odporność organizmu.
Jest ona też wskazana dla osób z nadciśnieniem. Wykazano, że krótka drzemka, nawet, jeśli się nie zaśnie, obniża jego poziom o około 5 procent.
Wyjątkiem są osoby cierpiące na zaburzenia snu. Te powinny wystrzegać się drzemek, aby nie utrudniać leczenia.

MIT PIĄTY: Aby zasnąć warto liczyć barany


Pewnie się rozczarujecie, ale liczenie baranów skutecznie spędza sen z powiek. Dzieje się tak, ponieważ sen jest odruchem bezwarunkowym. Podczas wykonywania jakiejkolwiek czynności bardzo trudno jest zasnąć, chyba że w wypadku choroby lub wyczerpania.
Lepszym sposobem na pokonanie bezsenności będzie trzymanie się kilku podstawowych zasad:

  • nie spożywanie napojów pobudzających przed spaniem,
  • unikanie oglądania telewizji i czytania książek w łóżku - łóżko powinno być kojarzone tylko ze spaniem,
  • kładzenie się spać, tylko wtedy, kiedy naprawdę jesteśmy zmęczeni,
  • unikanie spożywania obfitych posiłków na noc,
  • zrelaksowanie się przed snem.

Limit snu - rozsądne podejście


Czy można odpowiedzieć na pytanie: ile godzin powinno się spać? Obalając mity i podsumowując ten artykuł, jednoznacznie stwierdzamy, że nie. Sen jest sprawą indywidualną i chociaż próbuje się uśrednić wartości do 7-8 godzin, będą się one różniły w zależności od wieku, stanu zdrowia i osobistych potrzeb.
Ponadto osoby, które niedosypiają w ciągu tygodnia mogą potrzebować dłuższej regeneracji w weekend.
Na dłuższą metę nie można jednak odespać nieprzespanych nocy, dlatego warto rozsądnie układać plan dnia. Takie rozsądne podejście pozwoli zachować zdrowie i uniknąć niepotrzebnych skutków zbyt krótkiego snu, takich jak: zwolniona reakcja, pogorszenie koncentracji, nadmierny stres czy osłabiona odporność.
Szczególną wagę do jakości snu powinny przykładać osoby chore. Podczas snu organizm się szybciej regeneruje skupiając się na walce z chorobą, a nie z wyzwaniami dnia codziennego.
Pomocna w utrzymaniu właściwej kondycji organizmu może być drzemka w ciągu dnia. Wbrew niektórym twierdzeniom nie jest ona szkodliwa dla zdrowia, a może zwiększyć efektywność pracy i samopoczucie.
Bardzo się cieszymy, że kwestia snu nie musi leżeć w gestii domysłów. Temat został już naprawdę nieźle zbadany, a powszechnie dostępne opracowania pozwalają na pogłębianie swojej wiedzy. Korzystając z nich unikniemy powielania mitów krążących w obiegowych opiniach.

 
	

Komentarze