zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

DEKALOG ZDROWEGO SERCA !07-05-2016

    Choroba wieńcowa, zawał serca, miażdżyca coraz częściej zagrażają naszemu sercu i całemu układowi krążenia, a pośrednio odżywianym przez niego wszystkim organom. Coraz częściej stają się również przyczyną zgonów u coraz młodszych ludzi. Dlatego tak istotna jest, obok wczesnego wykrywania i leczenia, profilaktyka choroby niedokrwiennej serca. Polega ona na zwalczaniu czynników ryzyka, czyli takich, które zwiększają prawdopodobieństwo rozwoju choroby.


 Część czynników zwiększających ryzyko choroby niedokrwiennej jest niezależna od nas i nie możemy ich modyfikować. Należą do nich: wiek (u mężczyzn powyżej 45 roku życia, u kobiet powyżej 55 roku życia), przedwczesna menopauza - związana z brakiem ochronnego działania żeńskich hormonów płciowych (estrogenów), czy skłonności rodzinne, na co może wskazywać wczesne występowanie w rodzinie choroby wieńcowej lub miażdżycy innych tętnic. Jednakże na wiele z nich mamy sami bezpośredni wpływ, szczególnie na czynniki związane z prowadzonym przez nas stylem życia.

 

     Co sami możemy zrobić, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej?


1. Rzucić palenie tytoniu, w tym papierosów, cygar i fajki. Palenie jest w 100% czynnikiem usposabiającym do rozwoju zmian miażdżycowych, wpływając na tworzenie blaszek usztywniających ścianę naczyń i zwężających ich światło (poprzez zwiększenie agregacji płytek i krzepliwości krwi, zaburzenie gospodarki tłuszczowej, uszkodzenie naczyń).


2. Odżywiać się zdrowo i racjonalnie: ograniczyć w diecie produkty zawierające cholesterol i tłuszcze zwierzęce, zastępując je tłuszczami roślinnymi, cukry, pamiętać o warzywach i owocach, zawierających antyoksydanty (zwalczające wolne rodniki).


3. Ograniczyć spożywanie alkoholu. Można raczyć się czerwonym wytrawnym winem - w granicach rozsądku oczywiście.


4. Zwiększyć aktywność fizyczną. Jogging, intensywne spacery, pływanie, jazda na rowerze stanowią metody o największej skuteczności w zmniejszaniu psychicznych objawów stresu. Pozwól sobie chociaż na 20-30 minut wysiłku 3-4 razy w tygodniu. Zamiast siedzieć przed TV wybierz się na spacer do parku.


5. Dbaj o prawidłową gospodarkę tłuszczową (prawidłowe stężenie cholesterolu i trójglicerydów). Przy zaburzeniach zastosuj ubogotłuszczową dietę, która o ok. 10% może obniżyć stężenie cholesterolu. Jeżeli skuteczność diety nie jest wystarczająca, skonsultuj z lekarzem konieczność zastosowania leków zmniejszających stężenie cholesterolu lub trójglicerydów we krwi. Stężenie trójglicerydów można również obniżyć stosując preparat oleju rybiego w kapsułkach.


6. Kontroluj ciśnienie tętnicze. Większość międzynarodowych zaleceń postuluje obniżenie ciśnienia tętniczego poniżej 140/90 mmHg. Jeżeli cierpisz na nadciśnienie tętnicze zmień styl życia i stosuj regularnie zalecone przez lekarza leki.


7. Kontroluj stężenie glukozy. Cukrzyca w dużym stopniu zwiększa ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, dlatego wczesne rozpoznanie i prawidłowe leczenie cukrzycy ma niezwykle istotne znaczenie w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia miażdżycy.


8. Zredukuj masę ciała, jeśli cierpisz na otyłość. Podstawową metodą leczenia jest ograniczenie spożycia tłuszczów i słodyczy. Konieczna jest także odpowiednia aktywność fizyczna. Pomocne mogą być również leki stosowane w otyłości (sibutramina, orlistat). Podstawowym problemem w leczeniu otyłości jest nie tylko uzyskanie efektu w postaci obniżenia masy ciała lecz przede wszystkim jego utrzymanie.


9. Jeżeli z powodu choroby układu krążenia lekarz zalecił ci stosowanie leków, stosuj je regularnie. Pamiętaj o małych dawkach kwasu acetylosalicylowego (np. polopiryna). Zmniejsza on krzepliwość krwi.


10. Uśmiechaj się częściej - uśmiech łagodzi stres, napięcie. Zmień nastawienie do świata i ludzi na bardziej pozytywne.


      Nie siedż ponury przed telewizorem, zajadając chipsy i kolejnego hamburgera. Weż swoje zdrowie we własne ręce!

Komentarze

dodał: Arkadiusz | 2012-05-26 12:55:53

Bardzo fajnie opisane, brawo. Podobne wskazówki, zwłąszcza z kontrolą ciśnienia, papierosami i alkoholem wkładali mi do głowy lekarze ze Zgieskiego centrum kardiologi. Serce to motor naszego ciała i jeśli ma nam służyć całe życie to musi być zdrowe. Niech każdy weźmie sobie do serca te wskazówki, a zwłaszcza te: Nie siedż ponury przed telewizorem, zajadając chipsy i kolejnego hamburgera. Weż swoje zdrowie we własne ręce!